خانه های تاریخی کاشان

خانه های تاریخی کاشان

کاشان از تاریخی ترین و دیدنی ترین شهر های ایران و اصفهان است . این شهر با قدمتی هفت هزار ساله در دل کویر و میان کوه های کرکس جاذبه هایی دارد که باعث شده در جذب گردشگر داخلی و خارجی بسیار موفق باشد . خانه های تاریخی کاشان مهم ترین جاذبه های این شهر هستند که علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ کهن ایرانی را به شهر کاشان جذب میکنند . با رفتن به هر کدام از این خانه ها انگار در زمان سفر میکنید و به دوران قاجار و زندیه و گذشته ایران میروید .

این خانه های تاریخی متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی و شرایط آب و هوایی کویری و گرم آن منطقه طراحی و بنا شده اند . اغلب آن ها دارای بخش بیرونی و اندرونی هستند و برخی ویژگی های معماری در آن ها مشترک است . در ادامه تعدادی از خانه های تاریخی کاشان را به شما معرفی خواهیم کرد .

 

 

خانه طباطبایی ها

باشکوه ترین و عمارت تاریخی که میتوانید در کاشان به تماشا بنشینید خانه طباطبایی هاست . قدمت این بنا به دوران قاجار و سال ۱۲۵۰ قمری  میرسد که توسط استاد علی مریم، معمار ماهر آن دوره ساخته شد.  اما از آنجا که سنگ بنای آن را شخصی به نام «حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی» بنا کرده، به خانه طباطبایی ها معروف است.

این عمارت ۴۷۰۰ متر مربع مساحت و ۴۰ اتاق دارد . چهار حیاط، چهار سرداب، سه بادگیر و دو قنات بقیه مساحت این خانه را تشکیل میدهد .

نکته جالب در معماری خانه طباطبایی ها این است که به سبک گودال باغچه که سبکی متناسب با مناطق کویری است ساخته شده . در این مدل طراحی ، بنا برای محافظت در برابر گرما ، زلزله و سر و صدای زیاد در زیر سطح زمین ساخته میشود یعنی برای رسیدن به حیاط باید چند پله پایین رفت.

نکته جالب دیگر در این عمارت داشتن بخشی مخصوص خدمه است . هر بخش خانه برای کاربردی ویژه و متناسب با آن ساخته شده . اندرونی برای زندگی اعضای خانواده طراحی شده و بیرونی برای رفت و آمد و کارهای عمومی . قسمت شاه نشین هم برای مهمانان در نظر گرفته شده .

تزیینات داخلی ، گچبری ها ، حوض های آبی و همه ی اجزای این بنا تصویری کامل و تماشایی از یک خانه تاریخی و اصیل ایرانی را به نمایش میگذارد .

خانه طباطبایی ها در خیابان علوی ، محله سلطان امیر احمد واقع شده است .

خانه بروجردی ها

 

این خانه متعلق به داماد جعفر طباطبایی مالک عمارت طباطبایی هاست . داستان این خانه از این قرار است که سید مهدی بروجردی عاشق دختر جعفر طباطبایی میشود و شرطی که برای ازدواج آنها گذاشته میشود این است که داماد بتواند خانه ای باشکوه تر از خانه ی پدری دختر فراهم کند. مهدی بروجردی برای رسیدن به دختر مورد علاقه اش با کمک پدر  ساخت این خانه با شکوه را شروع میکند . ساخت این عمارت ۱۸ سال زمان میبرد و تا  اتمام کار زوج عاشق در خانه پدری عروس زندگی میکنند .

در طراحی  و معماری خانه ی بروجردی ها هنرمندان صاحب نامی از جمله علی‌ مریم کاشانی، صنیع‌الملک و کمال‌الملک دست داشته اند .این عمارت اولین بنایی است که برای تزیین آن از رنگ روغن و آبرنگ استفاده شده . هنرهای تذهیب، منبت‌کاری، مقرنس و درودگری از دیگر هنرهایی هستند که در طراحی داخلی این خانه به کار گرفته شده‌اند.

کاشی‌های حیاط عمارت همگی با نقاشی‌های میوه‌ها و خوراکی‌های مختلف تصویر گری شده و در اتاق‌ها نیز دیوارنگاره‌هایی وجود دارد که داستان‌های زیبای تاریخ و ادبیات ایران را به نمایش می‌گذارند.

خانه برو جردی ها هم در خیابان علوی کاشان و نزدیک به خانه پدری عروس یعنی خانه طباطبایی هاست .

خانه عباسیان

یکی دیگر از معروف ترین خانه های تاریخی کاشان خانه عباسیان است . این عمارت ۷ هزار متری در سالهای ۱۲۴۵ تا ۱۲۵۰توسط محمد ابراهیم تاجر کاشی ساخته شده است . خانه عباسیان پنج طبقه دارد که بعد از مرگ محمد ابراهیم  تقسیم و به افراد مختلفی فروخته شد . یکی از این افراد شخصی به نام عباسیان بود که ۱۰۰ سال پیش یکی از حیاط های خانه را به مبلغ ۱۰۰۰تومان خرید . این معامله و مبلغ بالا سر و صدای زیادی ایجاد کرد و از آن زمان تا کنون این عمارت به نام خانه عباسیان لقب گرفت .

جذابیت معماری این عمارت در قرینه و درون گرا بودن سبک آن است . فیلم های تاریخی زیادی مثل مسافر ری، خانه‌ای در تاریکی، ملاصدرا و… در این خانه فیلمبرداری شده اند  .

خانه عباسیان هم مانند سایر بناهای تاریخی دارای سه بخش اصلی اندرونی، بیرونی و بخش خدمه است که هرکدام اتاق ها وقسمت های مختلفی دارند . درحال حاضر بیشتر بخش های خانه به هم پیوسته شده و تحت پوشش سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان قرار گرفته‌اند.

معماری قرینه عمارت به گونه ای است که اتاق هایی در آن به اتاق آیینه معروف است . در این اتاق ها اگر روبه‌روی درب یکی از آن‌ها بایستید، گویی در مقابل یک آینه ایستاده‌اید . زیرا درب‌ها به‌صورت موازی تکرار شده‌اند و شبیه تصویری در آینه به نظر می‌رسند .

خانه عباسیان هم در خیابان علوی کاشان قرار دارد.

خانه راهب

قدمت این خانه هم به زمان قاجار و ۲۰۰ سال قبل برمیگردد . خانه راهب ۱۵۰۰ متر مساحت دارد و بخش اندرونی و بیرونی آن توسط بخش شاه نشین به یکدیگر متصل میشود .محفل عشاق، حجره هنرمندان، پناه متفکران، پنج دری، سرداب، پاشیر، مطبخ، هشتی ورودی، ایوان تابستانی و زمستانی و بادگیر بخش های دیگری از این عمارت هستند . تمام در و پنجره های این خانه چوبی هستن و یک حوض بزرگ و زیبا در وسط حیاط آن قرار دارد.

خانه راهب در سال ۱۳۹۲ به دست استاد سید اکبر حلی بازسازی شد و به عنوان هتل تغییر کاربری داد . این هتل که مهینستان راهب نام دارد با داشتن ۱۶ اتاق در دو طبقه و امکاناتی مثل رستوران سنتی با امکان سرو انواع غذاهای ایرانی، محلی کاشان و دریایی، کافی‌شاپ، تورهای گردشگری، خدمات خشک‌شویی، کتابخانه، چایخانه سنتی، سالن کنفرانس ، فضای سبز و…میزبان بسیار مناسبی برای مسافران و گردشگران این شهر است .

هتل مهینستان لوکس ترین اقامتگاه تاریخی گردشگری کاشان به شمار میرود و در خیابان فاضل نراقی این شهر واقع شده .

 

خانه عامری ها

 

بزرگترین خانه تاریخی کاشان خانه عامری هاست که بیش از هفت هزار متر مربع مساحت دارد . این عمارت از سه خانه ، پنج حیاط  و ۸۵ اتاق تشکیل شده و قدمت آن به دوران زندیه برمیگردد. البته خانه عامری ها در دوره قاجار توسط سهام السلطنه عامری بازسازی شده و درحال حاضر شامل هفت حیاط اندرونی و بیرونی، شاه‌نشین هفت دری، چند اتاق سه دری و حوض‌خانه است . این بنا هم به سبک معماری قرینه ساخته شده به نحوی که اگر از هر طرف ساختمان از وسط یک خط بکشید دو طرف آن کاملا مشابه می‌باشد.

اخیرا این بنا مجددا توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده و به یک هتل ۵ ستاره تبدیل شده است . این هتل با وجود لوکس و شیک بودن با داشتن فضایی سنتی و اصیل با امکاناتی عالی در خیابان علوی میزبانان مسافران است.

 

 

درباره کاشان در بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کاشان | گلاب ناب در قلب کویر

مراسم گلاب گیری کاشان و انواع گلاب های کاشان

بهترین رستوران های سنتی کاشان کجاست؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها